Chilli – Pola Rewako

Tytuł: Chilli

Autor: Pola Rewako

Data wydania: 12 października 2015

Liczba stron: 304

Interesowaliście się kiedyś psychologią? Tym jak można różnie postrzegać świat? Do mnie właśnie niedawno dotarła od autorki książka poruszająca te tematy.

13009906_1091244874275735_1236946392_o.jpg

Psychologia jest nauką badającą mechanizmy i prawa rządzące psychiką oraz zachowaniami człowieka. Bada ona także wpływ zjawisk psychicznych na interakcje międzyludzkie, a także interakcje z otoczeniem.

„Chilli” Poli Rewako jest właśnie o tym.

Mea Chubin siedzi u psychiatry i opowiada swoją historię. Cała książką jest jakby wyznaniem win dziewczyny, poznajemy ją dzięki temu bardzo dokładnie. Mówi o swoich występkach, których się dopuściła, za które grozi jej kara więzienia. Opowieść dziewczyny jest transmitowana przez telewizję, więc słyszy ją cała Polska. Akcja samej książki dzieje się w Gdańsku. Jak to się skończy? Czy dziewczyna jest winna?

„Nie rozumiem, dlaczego ludzie się tak łatwo poddaję. Jeśli naprawdę czegoś pragną, to lenistwo należy zastąpić determinacją, a strach przed porażką zamienić w cierpliwość. Nigdy nie mów nigdy. Wszystko jest możliwe. Małymi kroczkami.”

Dziewczyna ma wymyślonego kolegę Stefana, z którym często rozmawia. Jest bardzo samotna, niezrozumiana przez świat, postanawia go zmienić. Bohaterka ewidentnie potrzebuję uwagi, której nie uzyskała od rodziców i przyjaciół. Mea studiuje psychologię, by lepiej zrozumieć ludzi. Sama jest po paru próbach samobójczych. Dziewczyna ma dwie natury, w jednej jest furiatką i agresywną osobą, a w drugiej jest spokojna i pomocna. Zakłada więc grupę, w której będzie miała okazję wyładować złe emocje.

„Do wszystkiego można dojść, ale trzeba mieć cierpliwość i determinację. Małymi kroczkami,  jedno małe marzenie a drugim, i w końcu uda się osiągnąć to, co było momentem docelowym zakodowanym w głowie od lat.”

Każdy z nas często chce zmieniać świat i otocznie. Mea znalazła na to swój „wyjątkowy” sposób. Kto nie chciałby aby świat był spokojny, a ludzie mili dla siebie? By każdy pomagał innym, a nie pędził tylko za pieniędzmi?

To moja pierwsza powieść psychologiczna i jestem pozytywnie zaskoczona. Rozumiałam myślenie dziewczyny, a jednocześnie  byłam zaskoczona, że takie pomysły mogły wpaść komuś do głowy. Książka zaciekawiła mnie samym tematem psychologii, który jest mi kompletnie nieznany.

„Każdy dzień może być przełomowym dniem w życiu. Nieważne, jak nudny i zwyczajny się wydaje. Każdy dzień ma znaczenie. Każda godzina. Każda chwila. Nawet nie jesteśmy tego świadomi, jak wiele zależy od przypadku. Od losu.”

Podobały mi się w książce odwołania do piosenek, filmu czy nawet wyjaśnienia trudnych pojęć, za to plus dla autorki. Język był prosty i zrozumiały, a bohaterka dokładnie nakreślona.  I jeśli dzięki jej pokręconej psychice czytelnik choć na chwilę się zatrzyma i pomyśli o poruszanych tematach to jest to chyba sukces autorki.

Powiem Wam szczerze, jak dostałam książkę, to byłam trochę zdziwiona okładką, chyba trochę mnie przeraziła. A teraz po jej przeczytaniu sądzę, że bardzo dobrze do niej pasuje i nawet zaczęła mi się podobać.

 

Za możliwość poznania tej książki chciałam serdecznie podziękować autorce.

 

Moja ocena: 8/10

4 thoughts on “Chilli – Pola Rewako

Skomentuj

